Nowotwory jamy ustnej a periodontologia

Nowotwory jamy ustnej są na czwartym miejscu w rankingu złośliwych zmian nowotworowych. W grupie zmian pojawiających się w obrębie głowy i szyi zajmują drugie miejsce. Dodatkowo bardzo często są one diagnozowane w późnym stadium rozwoju. Dzieje się tak, ponieważ w przypadkach, jakimi są nowotwory jamy ustnej, objawy są często nieuchwytne. Pacjenci lekceważą powstające zmiany i stany przednowotworowe, przez co lekarze odkrywają je dopiero w stanie wymagającym agresywnej terapii.

Nowotwory jamy ustnej – objawy i leczenie

Późno wykryte nowotwory jamy ustnej muszą być zazwyczaj leczone operacyjnie w połączeniu z radio- lub chemioterapią. Jest to dla pacjentów bardzo trudny proces ze względu na konieczność ingerencji w obszar twarzoczaszki, który ma dla człowieka znaczenie zarówno fizjologiczne, jak i emocjonalne, ponieważ twarz jest naszym znakiem rozpoznawczym i częścią ciała, z którą szczególnie się utożsamiamy. Ponadto dzięki niej możemy się komunikować zarówno werbalnie, jak i niewerbalnie za pomocą mimiki wyrażającej nasze emocje. Operacja wpływa nie tylko na fizyczny stan zdrowia pacjenta - może ona również w znaczącym stopniu wpłynąć na jego stan psychiczny.

Właśnie dlatego ważna jest właściwie poprowadzona profilaktyka i diagnostyka. W przypadku, jakim są nowotwory jamy ustnej – objawy mogą wiązać się z występowaniem chorób takich jak leukopatia, niektóre choroby warg i przewlekłe owrzodzenia. Należy tu zwrócić uwagę na błonę śluzową wewnętrznej powierzchni policzków, bliżej kącików warg i na poziomie linii zgryzowej, dolną i boczną powierzchnię języka oraz podniebienie. Alarmujące jest pojawiające się w tych obszarach zmleczenie oraz białe plamy, których nie można usunąć nakładaczem. Stan zaawansowany leukoplakii charakteryzuje się pojawieniem czerwonej obwódki rumieniowej, która sygnalizuje szybki rozwój wykwitów. W przypadku warg niepokojące jest ich przewlekłe zapalenie o charakterze rogowaciejącym, nadżerkowym, w postaci nadmiernego złuszczania i wysuszenia. Nowotwór jamy ustnej może powstać w wyniku zapalenia ujść gruczołów ślinowych na granicy czerwieni wargowej i błony śluzowej. Niebezpieczne są też przewlekłe owrzodzenia powstające w wyniku złego dopasowania akrylowych protez. Długo nieleczona zmiana owrzodzeniowa może zmienić się z czasem w zmianę rakową. Ze względu na to, jak poważnym problemem są nowotwory jamy ustnej, należy sumiennie dbać o profilaktykę przeciwnowotworową. Ważną rolę odgrywa w tym przypadku periodontologia.

Periodontologia – co to jest i jakie ma znaczenie dla onkologii?

Periodontologia – co to jest? To jeden z działów stomatologii skupiający się na chorobach jamy ustnej i przyzębia. Właśnie do periodontologa należy udać się w razie problemów z dziąsłami, ale i w ramach profilaktyki. Regularne wizyty u tego właśnie lekarza, mogą okazać się niezwykle ważne w razie pojawienia się nowotworu jamy ustnej. Co więcej, na pytanie, co to jest periodontologia, odpowiedź powinny znać wszystkie osoby mające kłopoty z nadwrażliwością zębów na ciepło i zimno, krwawieniem z dziąseł, nieprzyjemnym zapachem z ust czy gorzkim posmakiem w ustach. Niepokojące jest także zaczerwienienie lub pieczenie dziąseł i ich obrzęk, lub ból. Ponadto do periodontologa należy udać się niezwłocznie w razie chwiejności zębów lub obnażonych szyjek zębowych. Wymienione objawy mogą być też znakiem, że w jamie ustnej rozwija się nowotwór, dlatego zarówno pacjenci, jak i lekarze muszą być szczególnie czujni.

Laseroterapia w stomatologii – periodontologia i chirurgia

Laseroterapia w stomatologii, w tym w periodontologii, jest od pewnego czasu coraz chętniej wykorzystywana. Wiązka lasera stosowana jest w zabiegach chirurgicznych, kiretażach oraz podczas pracy w wąskich szczelinach. Służy ona m.in. eliminacji bakterii, przyczynia się do redukcji kieszonek patologicznych, służy również całkowitemu uzdrowieniu tkanek dziąseł. Ponadto działania wewnątrz kieszeni dziąsłowych z wykorzystaniem lasera są niemal bezbolesne.

Wszystkie wymienione zabiegi można uznać się profilaktykę nowotworów jamy ustnej. Laseroterapia w stomatologii służy również zabiegom chirurgicznym. Wykorzystanie lasera pozwala na przeprowadzenie bezkrwawych działań z zapewnioną doskonałą widocznością pola operacyjnego. Co więcej, zdarza się, że w niektórych przypadkach nie jest konieczne, ani szycie, ani anestezja. Laser posiada również działanie antyseptyczne oraz biostymulacyjne, dzięki czemu gojenie ran pozabiegowych jest szybsze. Zastosowanie laseroterapii w stomatologii, sprawia że ból jest mniej dotkliwy w porównaniu do metod tradycyjnych. Powyższe powody decydują o tym, że laser wykorzystywany jest również w leczeniu onkologicznym.

Profilaktyka i edukacja

Nowotwory jamy ustnej w tym nowotwory dziąseł, języka, dna jamy ustnej, migdałka podniebiennego, warg, nosa i zatok przynosowych, a także ślinianek i gardła mogą zostać rozpoznane przez stomatologa, dlatego lekarze powinni wyjątkowo uważnie obserwować te obszary pod kątem zmian. Wczesne wykrycie nieprawidłowości pozwala na podjęcie natychmiastowych działań, a nowoczesne techniki leczenie umożliwia osiągnięcie zadowalających rezultatów – jedną z zyskujących coraz większą popularność metod jest laseroterapia w stomatologii. Pacjenci powinni być świadomi znaczenia profilaktyki w zakresie nowotworów, z kolei stomatolodzy powinni dbać o odpowiednią edukację w tej dziedzinie. Na pytanie – „periodontologia – co to jest?”, odpowiedź powinien znać każdy pacjent.